Microsoft Dynamics 365 Sales

De Sales module van Microsoft Dynamics 365 (voorheen bekend onder de naam Microsoft Dynamics CRM) biedt u een complete gereedschapskist om uw sales afdeling en activiteiten optimaal te kunnen ondersteunen. Door gebruik te maken van Dynamics 365 Sales kunt u onder andere:
  • met één systeem alle belangrijke gegevens vastleggen die belangrijk zijn voor uw relatiebeheer, zoals gespreksverslagen en verzonden e-mails, de status van verkoopkansen en offertes, en de effectiviteit van marketingactiviteiten;
  • het complete sales proces stroomlijnen en automatiseren, van lead en verkoopkans tot offerte en facturatie;
  • een volledig overzicht creëren van uw klanten, waaronder de “gezondheid” van de relatie met uw klant en aanbevelingen over welke stappen u het beste kunt ondernemen om deze relatie te verbeteren, inclusief aanbevolen diensten of producten;
  • uw dienstverlening aan uw klanten optimaliseren, door gebruik te maken van dit 360 graden overzicht en de gegevens die hieraan ten grondslag liggen.
Dynamics 365 Sales is een centraal system voor al uw klantdata. In dit systeem legt u leads en verkoopkansen vast, waardoor u onderbouwde beslissingen kunt nemen over vervolgacties en welke sales deals opgevolgd worden, en welke niet. Leads worden via verschillende kanalen verzameld in Dynamics 365 Sales en kunnen automatisch toegewezen worden aan beschikbare medewerkers. Veelvoorkomende handelingen kunnen geautomatiseerd worden waardoor uw medewerkers kostbare tijd besparen en de kans op fouten enorm afneemt.

Dynamics 365 Sales – een voorbeeld
Profiso B.V, een leverancier en groothandel van hoogwaardige isolatiematerialen, wil graag meer grip krijgen op hun verkoopactiviteiten. Zij hebben een afdeling Verkoop Binnendienst met 4 medewerkers en een afdeling Verkoop Buitendienst met 3 medewerkers. De medewerkers van de afdeling Verkoop Buitendienst houden allemaal hun eigen correspondentie bij met klanten, inclusief Excel bestanden met lopende orders en aanvragen. Deze gegevens zijn niet centraal inzichtelijk voor de afdeling Verkoop Binnendienst, waardoor aanvragen te lang duren en adequate opvolging vaak lastig is. Er is geen globaal overzicht van de sales activiteiten en rapportages over de totale verkopen en opbrengsten zijn onvolledig.

Om deze problemen het hoofd te bieden kiest Profiso B.V. voor een implementatie van Dynamics 365 Sales. Alle belangrijke gegevens met betrekking tot klanten, relaties, offertetrajecten en verkoopkansen worden voortaan centraal vastgelegd in één systeem. Door gebruik te maken van de Dynamics 365 app kunnen de medewerkers van de Verkoop Buitendienst direct nieuwe offertes en orders aanmaken en volgen als ze onderweg zijn of bij de klant zitten. De orders worden automatisch toegekend aan een beschikbare medewerker van de Verkoop Binnendienst, die hier opvolging aan geeft. Wanneer een nieuwe lead binnen komt wordt deze ook automatisch toegewezen aan een beschikbare medewerker, waarna alle correspondentie met die klant bijgehouden wordt zodat het totale verloop van het traject gevolgd kan worden. Door gebruik te maken van de ingebouwde rapportage functionaliteit worden een aantal interactieve dashboards aangemaakt. Hierdoor krijgt men inzicht in welke producten het beste verkopen, welke klanten verantwoordelijk zijn voor welke omzet, en aan welke klanten extra aandacht besteed moet worden op basis van de relatiescore. Tevens kunnen fluctuaties in de opbrengst nu voorspeld worden en aandachtsgebieden over het hele salestraject zijn nu beter inzichtelijk, zodat de juiste vervolgacties bepaald kunnen worden.

Dynamics 365 Sales – een aantal vragen
Het is volkomen logisch dat u vragen heeft over wat Dynamics 365 Sales u kan bieden, en waarom u hiervoor zou kiezen. Hieronder beantwoorden wij een aantal veelvoorkomende vragen:

Vraag: Ik beheer mijn klanten in mijn boekhoudpakket, en ik maak hier ook mijn offertes en facturen in. Waarom zou ik dan toch kiezen voor Dynamics 365 Sales, en wat biedt het mij ten opzichte van wat ik nu heb?
Antwoord: Deze vraag is te begrijpen. Het is inderdaad zo dat u vanuit de meeste boekhoudpakketten uw klanten kunt bijhouden, en offertes en facturen aan kunt maken. Uitgebreid relatiebeheer, voorspellende inzichten in opbrengsten en bijvoorbeeld het inzicht in uw sales traject en marketingactiviteiten is in een boekhoudpakket beperkt of zelfs helemaal niet mogelijk; hier is het pakket immers ook niet voor bedoeld. Dynamics 365 Sales is dan ook bedoeld om u meer te bieden dan alleen de vervanging van uw huidige activiteiten met het boekhoudpakket. Geprioriteerde klanten en opvolgende activiteiten, ingebouwde samenwerking tussen uw sales medewerkers, realtime zichtbaarheid van uw verkoopprestaties en uitgebreide planningen en prognoses tillen zowel uw ervaring als uw klantervaring naar een hoger niveau.

Vraag: Is Dynamics 365 voor grote bedrijven, of is het ook geschikt voor mij als klein bedrijf?
Antwoord: Dynamics 365 is geschikt voor zowel grote als kleine bedrijven. U kan als bedrijf zelf kiezen van welke Dynamics 365 modules u gebruik maakt. Kiest u ervoor om alleen Sales te gebruiken, of combineert u dit met bijvoorbeeld Customer Service of Marketing? Wij kijken graag met u naar de mogelijkheden.

Vraag: Waarom zou ik kiezen voor Dynamics 365 Sales in plaats van een ander CRM pakket?
Antwoord: Er valt voor organisaties te kiezen uit een enorme hoeveelheid CRM systemen. Ieder CRM systeem heeft zijn eigen voor- en nadelen. Dynamics 365 Sales heeft, naast de hierboven genoemde voordelen en mogelijkheden, ook als groot voordeel dat het naadloos samenwerkt met andere Microsoft software en platformen, waaronder Microsoft 365, LinkedIn en het Power Platform. Zo kan bijvoorbeeld via Power Apps een aangepaste app gemaakt worden voor verschillende afdelingen, kunnen bedrijfsprocessen geautomatiseerd worden met Power Automate en kan Power BI gebruikt worden voor diepgaande en interactieve rapportages. U kunt nieuwe leads direct toevoegen vanuit LinkedIn. Daarnaast is het onderdeel van de complete Dynamics 365 productsuite, wat de mogelijkheden nog verder vergroot. Alle data wordt op een eenduidige manier opgeslagen en aangesproken.

Vraag: Is Dynamics 365 Sales aan te passen?
Antwoord: Absoluut. De applicatie kan eenvoudig aangepast worden aan uw specifieke behoeften. Zo kunnen bedrijfsprocessen en handelingen geautomatiseerd worden en kan nieuwe functionaliteit toegevoegd worden zonder dat dit programmeerwerk vereist. Ook is Dynamics 365 Sales eenvoudig uit te breiden met andere modules van Dynamics 365, zoals Marketing of Customer Service. Daarnaast heeft Microsoft de zogenoemde Appsource winkel, waarin derde partijen maatwerk apps aanbieden om extra functionaliteit toe te voegen aan uw applicatie.

Vraag: Wat kost Dynamics 365 Sales?
Antwoord: Microsoft hanteert verschillende licentievormen, met ieder hun eigen functionaliteiten en mogelijkheden. Deze zijn te vinden via: https://dynamics.microsoft.com/nl-nl/pricing/#Sales
Het configureren van uw applicatie, het opleiden van uw medewerkers en het overzetten en importeren van uw bestaande bedrijfsdata gebeurt door Competo en valt niet onder de licentietarieven van Microsoft. Wij zullen hiervoor een offerte op maat maken voor uw situatie.

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op!